INTERESANTI FAKTI PAR SATIKSMES REGULĒŠANU SENĀK

Daži interesanti vēstures fakti!

Satiksme tika organizēta sen pirms automašīnu parādīšanās. Senās Romas valdnieks Jūlijs Cēzars (1. gs. p. m. ē.) bija pirmais, kurš ieviesa ceļu satiksmes noteikumus. Viņš, piemēram, izdeva likumu, kas aizliedza sievietēm vadīt kaujas ratus. Starp citu, pirmās formulas pirmsākumi, iespējams, arī ir meklējami Senajā Romā, kur tika organizētas sacensības ar kaujas ratiem.

Parādoties automašīnām, uz ceļiem parādījās arī pirmie satiksmes regulētāji. Viņi stāvēja krustojuma vidū un ar rokām rādīja atļautās kustības virzienu. Tomēr regulēt arvien pieaugošo satiksmi kļuva aizvien grūtāk.

Pirmie luksofori tika uzstādīti 19. gadsimta pirmajā pusē pie dzelzceļiem, un tos sauca par semaforiem. To, ka luksoforus, kas ar gaismas signālu un mehāniski darbināmām zīmēm regulē transporta un gājēju plūsmu, varētu izmantot plašāk, saprata daudz vēlāk – tikai 1868. gadā, kad arī uz ielas parādījās pirmie luksofori. Līdz pat 20. gadsimta 20. gadiem, kad krustojumos tika uzstādīti pirmie trīskrāsu elektriskie luksofori (tādi, kādi tie ir mūsdienās), satiksmi regulēja dažāda veida brīdinājuma iekārtas – ar divām gaismām, dzelzceļa semaforiem līdzīgi (ar rādītājiem) u.c.

Radošais uzdevums

Lai paplašinātu savas zināšanas par luksoforu attīstības vēsturi, ierosini angļu valodas vai vēstures stundā kopā ar klases biedriem un skolotāju noskatīties šo video par luksoforu attīstības vēsturi.

Ja tevi interesē, kā ceļu infrastruktūra radās Latvijā, noskaties dokumentālo filmu: Latvijas ceļu vēsture 1923.-1975. gads un raidījumu Ceļojums pagātnē – ceļu vēsture