ELEKTROSKREJRITENIS – DRAUGS VAI DRAUDS

2020.-2021. gadā Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) eksperti veica pētījumu par Elektrisko skrejriteņu kustības un manevrēšanas parametriem. Pētnieki noskaidroja, ka elektroskrejritenis daudzās situācijās ir bīstamāks transportlīdzeklis nekā velosipēds un citi pārvietošanās līdzekļi. Tāpat pētījums parādīja, ka traumu risks, pārvietojoties ar elektroskrejriteņiem, ir augsts gan to vadītājiem, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem, īpaši gājējiem.

Ar pētījumu var iepazīties šeit

Balstoties uz pētījuma rezultātiem, personīgo pieredzi, kā arī informācijas avotu analīzi, pētījuma autori sagatavoja IETEIKUMUS tiem, kuri pārvietojas ar elektroskrejriteni.

VISPĀRĪGI

  • Vienmēr lieto aizsargķiveri!
  • Apgūsti braukšanas iemaņas pirms dodies satiksmē.
  • Zini un ievēro Ceļu satiksmes noteikumus!
  • Brauc tikai ar labā tehniskā stāvoklī esošu elektroskrejriteni.

Lai arī elektroskrejriteņa vadīšana ir šķietami vienkārša, tā tas nebūt nav. Elektroskrejriteņa tehniskā uzbūve – nelielais attālums starp riteņiem, salīdzinot ar smaguma centra augstumu, un mazie riteņi – rada apdraudējumu ne vien vadītājam, bet arī apkārtējiem. Ņemot vērā augsto traumatisma risku, pārvietojoties ar elektroskrejriteni, braucējam ieteicams lietot aizsargķiveri.

SEGUMS

  • Droša braukšana ir tikai pa kvalitatīvu segumu.
  • Nelīdzenumi – nelielas bedres, lietus ūdens noteces, lietus ūdens un apkalpošanas lūkas u. c. šķēršļi ir bīstami.
  • Nemēģini vadīt elektroskrejriteni, turot stūri ar vienu roku – tas ir ļoti bīstami!

REMZĒŠANA

  • Apstāšanās ceļš, braucot ar skrejriteni ar ātrumu 25 km/h, var pārsniegt 15 metrus.
  • Pat ja šķērslis tiek pamanīts no 10 metru attāluma, sadursmes ātrums var pārsniegt 20 km/h.
  • Bremzēšanas ceļš ir garāks nekā velosipēdam!
  • Pat laicīgi pamanot apdraudējumu, var nepagūt nobremzēt un izvairīties no sadursmes.
  • Jo smagāks ir braucējs, jo garāks un ilgāks bremzēšanas ceļš.

ĀTRUMS

Ar vienādu braukšanas ātrumu, elektroskrejritenis ir bīstamāks nekā velosipēds vai elektrovelosipēds.
Elektroskrejriteņu vadītājiem īpaša uzmanība jāpievērš ātruma izvēlei. Pārvietojoties satiksmē ar elektroskrejriteni, ir rūpīgi jāizvērtē braukšanas apstākļi, jābūt uzmanīgiem un vērīgiem, tāpat jāizvēlas savām spējām atbilstošs braukšanas ātrums un jāatceras, ka tas nedrīkst pārsniegt 25 km/h.

Praktiskus eksperimentus ar elektroskrejriteni veicis arī satiksmes drošībai veltītā raidījuma “Zebra” vadītājs, pazīstamais producents un žurnālists Pauls Timrots.

Par eksperimentu vairāk uzzināsi, noskatoties video!

Vai pētījumi, eksperimenti, to rezultāti, secinājumi un ieteikumi veicinājuši satiksmes drošību? Viennozīmīgas atbildes nav. CSDD apkopotā statistika liecina, ka pēdējo 4 gadu laikā cietušo elektroskrejriteņu vadītāju skaits audzis 10 reizes. Lai veicinātu cieņpilnu attieksmi starp visiem satiksmes dalībniekiem un mazinātu ar elektroskrejriteņiem saistītus nelaimes gadījumus, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) uzsākusi satiksmes drošības kampaņu “Tava priekšzīme – svarīgākā ceļazīme”.

Radošais uzdevums

Noskaties video ar ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījuši elektroskrejriteņu vadītāji. Pārrunājiet grupās negadījumu iemeslus, izvērtējiet negadījumā iesaistīto satiksmes dalībnieku rīcību un iespējamos risinājumus, lai novērstu šādus satiksmes negadījumu.

Grupā vienojieties par 7 svarīgākajām lietām, kas jāatceras, braucot ar elektroskrejriteni! Pamatojiet savu izvēli! Datorikas stundā izveidojiet infografiku „Noteikumi drošam ceļam ar elektroskrejriteni” !